Regulamin

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

GNIAZDO Centrum Diagnostyczno-Terapeutyczne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

podmiotu wykonującego działalność leczniczą

§ 1

Podstawy prawne

Gniazdo Centrum Diagnostyczno-Terapeutyczne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej, zwanej dalej Ustawą o działalności leczniczej,
  2. wpisu nr 000000274704  do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL),
  3. umowy spółki z dnia 5 grudnia 2023r.,
  4. niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.

§ 2

Oznaczenie podmiotu leczniczego

1. Podmiot leczniczy działa pod firmą Gniazdo Centrum Diagnostyczno-Terapeutyczne Spółka  z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą pod adresem ul. Brzeziny 151, 34-324 Lipowa.

2. Gniazdo Centrum  Diagnostyczno-Terapeutyczne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest wpisana do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0001076680.

§3

Regulamin

1. Regulamin określa organizację i porządek procesu udzielenia świadczeń zdrowotnych w Podmiocie leczniczym.

2. Regulamin określa w szczególności:

  1. cele i zadania Podmiotu leczniczego;
  2. strukturę organizacyjną;
  3. rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
  4. proces udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym jego przebieg i miejsce udzielania świadczeń;
  5. organizację przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
  6. prowadzenie dokumentacji w Podmiocie leczniczym;
  7. organizację i zadania komórek organizacyjnych podmiotu oraz warunki współdziałania między tymi komórkami;
  8. warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
  9. wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej;
  10. wysokość opłat za świadczenia zdrowotne,
  11. sposób kierowania jednostką lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.

§4

Struktura organizacyjna

Struktura organizacyjna Podmiotu leczniczego:

  1. Pracownia fizjoterapii,
  2. Pracownia fizjoterapii dla dzieci,
  3. Poradnia logopedyczna,
  4. Poradnia psychologiczna,
  5. Poradnia psychologiczna dla dzieci.

§5

Cele i zadania Podmiotu leczniczego

1. Podstawowym celem Podmiotu leczniczego jest udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych przez osoby do tego uprawnione na podstawie przepisów prawa oraz udzielanie świadczeń ambulatoryjnych w zakresie udzielania świadczeń przez zespół terapeutyczny w składzie:

  1. fizjoterapeuta,
  2. lekarz,
  3. logopeda,
  4. neurologopeda,
  5. psycholog,
  6. osteopata.

2. Do podstawowych zadań Podmiotu leczniczego należy:

  1. prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno – leczniczej,
  2. udzielanie indywidualnych porad i konsultacji,
  3. organizowanie i prowadzenie oświaty zdrowotnej w reprezentowanej specjalności,
  4. wnioskowanie w sprawach zaopatrzenia w środki pomocnicze i przedmioty ortopedyczne,
  5. współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi służby zdrowia, szkołami, zakładami pracy, organizacjami i stowarzyszeniami,
  6. orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia,
  7. inne zadania zlecone przez Kierownika Podmiotu leczniczego.

§6

Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych

W ramach podmiotu leczniczego udzielane są:

1. Ambulatoryjne świadczenia zdrowotne w zakresie rehabilitacji, do podstawowych zadań działu należy:

  1. diagnostyka i terapia fizjoterapeutyczna niemowląt, dzieci i dorosłych,
  2. diagnostyka i terapia logopedyczna niemowląt, dzieci i dorosłych,
  3. diagnostyka i terapia neurologopedyczna niemowląt, dzieci i dorosłych,
  4. diagnostyka i terapia psychologiczna niemowląt, dzieci i dorosłych,
  5. diagnostyka osteopatyczna dla dzieci.

2. Porady rehabilitacji medycznej.

§7

Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych

Świadczenia udzielane są w siedzibie podmiotu, ul. Brzeziny 151, 34-324 Lipowa.

§8

Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Podmiocie leczniczym

1. Podmiot organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.

2. W uzasadnionych przypadkach świadczenia są udzielane w domu pacjenta.

3. Rejestracja pacjentów odbywa się zarówno osobiście (bądź przez członków rodziny, czy też osoby trzecie), jak i telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.

4. Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem.

5. Podmiot leczniczy udziela wyłącznie płatnych świadczeń zdrowotnych.

6. Specjalista ma prawo do odmowy wykonania świadczeń leczniczych/terapeutycznych, kiedy pacjent/rodzic pacjenta/opiekun prawny pacjenta w ocenie specjalisty nie stosuje się do wykonywanych zaleceń, nie stawia się na wizycie, nie podpisze właściwych podmiotowi dokumentów umożliwiających zakwalifikowanie do terapii.

7. W przypadku, kiedy pacjent nie stawił się na umówionej wizycie, a chce umówić się na kolejną wizytę, zapis ten jest możliwy po wcześniejszym uregulowaniu opłaty w całości za tę wizytę.

§9

Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania

1. Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa.

2. Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację, o której mowa wyżej podmiotom i organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, a w razie śmierci pacjenta – osobie przez niego upoważnionej do uzyskania informacji
w przypadku jego zgonu.

3. Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych. Dokumentacja medyczna udostępniana jest po uprzednim złożeniu pisemnego wniosku oraz pisemnego potwierdzenia jej otrzymania. Dokumentacja medyczna udostępniana jest wyłącznie w formie papierowej, do rąk własnych Wnioskującego. Czas oczekiwania na wydanie dokumentacji medycznej wynosi do 14 dni roboczych.

§10

Wysokość opłat za wydanie dokumentacji medycznej

1. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, podmiot nie pobiera opłat za wydanie dokumentacji medycznej (po raz pierwszy w żądanym zakresie) od pacjentów lub przedstawicieli ustawowych pacjentów (np. rodziców małoletnich pacjentów). Wyłączenie to obejmuje także osoby upoważnione przez pacjenta.

2. Tym samym, opłaty za wydanie dokumentacji medycznej pobierane są wyłącznie w sytuacji, gdy pacjent, przedstawiciel ustawowy pacjenta lub osoba upoważniona przez pacjenta zwraca się o dokumentację medyczną po raz kolejny w żądanym zakresie. Opłata za udostępnienie dokumentacji w powyższych sytuacjach nie może przekroczyć maksymalnych stawek, obliczonych na podstawie art. 28 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

3. Maksymalne stawki za okres od 1 września 2025 do 30 listopada 2025 przedstawiają się następująco:

0,61 zł – za kopię lub wydruk z systemu informatycznego (1 strona),

3,49 zł – za elektroniczny nośnik danych,

17,49 zł – za wyciąg lub odpis dokumentacji (1 strona).

§11

Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych

1. Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach otwarcia Podmiotu.

2. Podmiot organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń. W przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych uwzględnia się:

  1. wymogi określone w obowiązujących przepisach prawa;
  2. prawa i obowiązki pacjenta wynikające z obowiązujących przepisów prawa;
  3. zasady wynikające z procedur i standardów postępowania wdrożonego w Poradni;
  4. zasady wynikające z obowiązujących standardów medycznych.

4. Podmiot i jego pracownicy zobowiązują się zachować w tajemnicy informację związaną z pacjentem, a uzyskaną
w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.

5. Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez pracowników medycznych, który posiadają odpowiednie kwalifikacje do wykonywania świadczeń, potwierdzone dyplomami, certyfikatami i spełniających odpowiednie wymagania zdrowotne.

6. Proces udzielania świadczeń zdrowotnych rozpoczyna się w Rejestracji, gdzie pacjenci zgłaszają się w celu umówienia wizyty u terapeuty prowadzącego lub za pośrednictwem kontaktu telefonicznego.

7. W Rejestracji pacjent zobowiązany jest dopełnić wszelkich formalności, a także wypełnić formularz wraz z numerem PESEL.

8. Za świadczenia zdrowotne udzielone odpłatnie podmiot  wystawia rachunek, w którym, na wniosek pacjenta, wyszczególnia zrealizowane procedury diagnostyczne i terapeutyczne.

9. Rachunek, o którym mowa w ust. 8, jest zgodny z aktualną wysokością opłat podaną do wiadomości z aktualnie obowiązującym cennikiem. Podmiot nie może różnicować opłat za udzielane świadczenia zdrowotne w zależności od obywatelstwa lub państwa zamieszkania pacjenta.

10. Wysokość opłat za świadczenia zdrowotne jest zgodna z aktualnie obowiązującym cennikiem.

11. Na życzenie pacjenta podmiot leczniczy może opisać dokładny rodzaj wykonywanej usługi i zamieścić go na miesięcznej fakturze.

12. Pacjent zobowiązany jest do poinformowania rejestracji medycznej o konieczności wystawienia faktury VAT (każdorazowej lub miesięcznej) przed przystąpieniem do płatności za tę wizytę.

§12

Sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego

1. Kierowanie Podmiotem leczniczym należy do kompetencji wspólników spółki zgodnie z zasadami reprezentacji wynikającymi z umowy spółki i rejestracji w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Podmiotem leczniczym kierują członkowie  zarządu spółki i reprezentują go na zewnątrz.

2. Zarząd samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Podmiotu leczniczego i ponosi za nie odpowiedzialność.

3. Do obowiązków i uprawnień Zarządu należy między innymi:

  1. organizowanie i kierowanie pracą podległych pracowników,
  2. zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny podległych pracowników,
  3. podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia, wynagradzania, karania i zwalniania pracowników Podmiotu leczniczego.

§ 13

Zakazy

1. Bezwzględnie zakazuje się na terenie Podmiotu i prowadzenia wszelkiej działalności akwizycyjnej i handlowej, w tym pozostawiania materiałów marketingowych/reklamowych w jakiejkolwiek formie, bez uzyskania uprzedniej zgody Kierownictwa.

2. Bezwzględnie zakazuje się palenia tytoniu, w tym papierosów elektronicznych, spożywania alkoholu oraz używania jakichkolwiek środków psychoaktywnych na terenie Podmiotu.

3. Bezwzględnie zakazuje się wprowadzania zwierząt na cały teren Gniazdo Centrum.

§ 14

Obowiązki pacjenta

Do obowiązków pacjenta należy:

  1. przestrzeganie regulaminu Podmiotu leczniczego;
  2. przestrzeganie zakazów obowiązujących w Podmiocie;
  3. przestrzeganie zasad higieny osobistej;
  4. stosowanie się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym;
  5. posiadanie przy sobie dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  6. szanowanie mienia Podmiotu leczniczego.

§ 15

Monitoring

1. Na terenie Podmiotu, zarówno na zewnątrz, w otoczeniu budynku, jak również w ciągach komunikacyjnych, może być stosowany monitoring wizyjny w celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów oraz pracowników Podmiotu.

2. Nagrania obrazu uzyskane w wyniku monitoringu, o którym mowa w ust. 1 powyżej, zawierające dane osobowe, Podmiot przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane ze względów bezpieczeństwa.

§ 16

 Postanowienia końcowe

1. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez osoby zarządzające Podmiotem leczniczym.

2. Z treścią Regulaminu zostają zapoznani wszyscy pracownicy Podmiotu leczniczego.

3. Treść Regulaminu jest udostępniona pacjentom w Rejestracji Podmiotu leczniczego.

4. Zmiany Regulaminu będą wprowadzone pisemnie i podawane do wiadomości pracowników i pacjentów.

§17

Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 5 września 2025 roku.