
Integracja sensoryczna
Patrycja Knapek – Stańczak
Magister Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie kierunku Edukacja Wczesnoszkolna i Wychowanie Przedszkolne. Certyfikowany Diagnosta Testów Południowo-Kalifornijskich i w zakresie Baterii Polskich Standaryzowanych Testów Integracji Sensorycznej. Diagnosta i Terapeuta Integracji Sensorycznej nr 4603. W swojej pracy zajmuje się dziećmi ze szczególnymi potrzebami kształcenia, w szczególności w spektrum, z zaburzeniami koncentracji i przetwarzania bodźców sensorycznych w tym czucia głębokiego, napięcia mięśniowego, zaburzeń zmysłów bazowych, trudności wynikających z pracy przedsionka, planowania motorycznego oraz motoryki małej i dużej.
Każde dziecko to wyjątkowa historia, pełna wyzwań i pięknych momentów, gdy udaje się przełamać kolejną barierę. Tworzy przestrzeń, w której dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności, budować pewność siebie i uczyć się funkcjonowania w otaczającym je świecie.
Przestrzeń Patrycji to trzy sale dostosowane do Integracji Sensorycznej- przestrzeń pełna specjalistycznego sprzętu, który pomaga dzieciom ze spektrum autyzmu i zaburzeniami sensorycznymi rozwijać umiejętności motoryczne, równowagę oraz koordynację. Każdy element ma swoje konkretne zastosowanie i wspiera terapię w dostosowany do dziecka sposób.
Patrycja pracuje z dziećmi w wieku od niemowlęcego do 12 roku życia. Biegle posługuje się językiem angielskim, prowadzi również diagnozy i terapie z dziećmi zamieszkującymi całą Europę.
Najważniejsze kursy i szkolenia:
- Neurobiologiczne podstawy Integracji Sensorycznej w wymiarze 48 godzin zajęć teoretycznych i ćwiczeń praktycznych,
- Diagnosta Testów Południowo-Kalifornijskich,
- Diagnosta w zakresie Baterii Polskich Standaryzowanych Testów Integracji Sensorycznej,
- Terapeuta ręki,
- EEG Biofeedback,
- Ontogeneza motoryczna w I roku życia,
- Ontogeneza po ontogenezie, cz.I,
- Kontakt wzrokowy z rozwojem psychomotorycznym cz. 1 i 2,
- Idiopatyczny chód na palcach,
- Czworakowanie – fizjologia, patologia – dokładna analiza,
- Zaburzenia słuchu u dzieci w konteście pracy terapeuty Integracji Sensorycznej. Metody diagnozy i terapii.
- Trener Treningu umiejętności społecznych (TUS) – terapia grupowa dzieci ze spektrum autyzmu,
- Terapia dziecka z autyzmem,
- Terapia taktylna w pracy terapeuty integracji sensorycznej z dziećmi w spektrum autyzmu,
- Całościowe podejście do terapii małego dziecka,
- Dieta sensoryczna – jej znaczenie i konstrukcja,
- Sensoryczne strategie w zakresie karmienia,
- Niezgrane dziecko”- elementy integracji sensorycznej w pracy nauczyciela cz.1,
- Motoryczna terapia jedzenia,
- Sensoplastyka,
- Koordynator projektów w latach 2019-2022 POWER Międzynarodowa
- mobilność kadry edukacyjnej- „Międzynarodowa wymiana
- doświadczeń jako cenne źródło wiedzy w procesie podnoszenia
- jakości kształcenia” i Erasmus+ – Walia, Estonia, Finlandia, Niemcy, Litwa, Belgia.
- „Kodowanie na dywanie” -job shadowing w Hiszpanii,
- kodowanie na dywanie,
- Bumbumkowe poruszanki, czyli rozwijające zabawy dla dzieci,
- Learner-centered teaching,
- Logopedyczny kogel-mogel-zbiór zabaw logopedycznych i logorytmicznych rozwijających mowę dziecka w wieku przedszkolnym,
- Wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Cel, zadanie i wyzwanie współczesnej edukacji,
- Bumbumkowe nauczanki- program wieloaspektowego wspierania rozwoju dzieci poprzez ruch i muzykę – muzyka-ruch-rozwój,
- Niezgrane dziecko- elementy integracji sensorycznej w pracy nauczyciela cz.1,
- Making up for the missing bits,
- Strategia Thinking skills.
W naszych salach można znaleźć:
- huśtawki terapeutyczne – wspomagają równowagę, koordynację ruchową i czucie głębokie. Mają różne formy, np. platformy, hamaki czy huśtawki „kokon”,
- basen z kulkami – pomaga w stymulacji dotykowej i proprioceptywnej, dając dzieciom poczucie bezpieczeństwa,
- ścieżki sensoryczne– wykonane z różnych faktur i materiałów, rozwijają percepcję dotykową stóp oraz równowagę,
- tunel sensoryczny– zachęca do ruchu, rozwija świadomość ciała i orientację przestrzenną,
- trampolina– pomaga w regulacji napięcia mięśniowego i dostarcza bodźców ruchowych.
- drabinki, ścianki wspinaczkowe i liny – wspierają rozwój motoryki dużej, siły mięśniowej i koordynacji,
- deski równoważne i piłki rehabilitacyjne– pomagają dzieciom ćwiczyć balans i koordynację ciała,
- kołderki obciążeniowe i wałki sensoryczne– wspomagają czucie głębokie i pomagają dzieciom się wyciszyć,
- tablice manipulacyjne i przedmioty do stymulacji dotykowej – rozwijają sprawność manualną i wrażliwość sensoryczną dłoni.
- sala doświadczania świata, w której każdy z tych sprzętów jest dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka, pomagając mu lepiej funkcjonować w codziennym życiu i oswajać bodźce, które mogą być dla niego wyzwaniem.

Integracja sensoryczna
Klaudia Kędziorska
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego kierunku Pedagogika ze specjalnością Pedagogiki społeczno – opiekuńczej. Magister kierunku Pedagogika Opiekuńcza z Terapią Pedagogiczną oraz studiów podyplomowych na kierunku Integracja Sensoryczna- diagnoza i terapia dzieci.
Możliwość indywidualnej pracy z dzieckiem to jej wielka pasja. Ogromną radość i satysfakcję daje jej kontakt z dzieckiem oraz obserwowanie jak krok po kroku osiąga ono sukcesy. Uśmiech gości na jej twarzy niemal nieustannie i nim stara się zarażać swych podopiecznych. Stawia na kreatywność i pozytywną relację z dziećmi pełną zaufania i ciepła.
Najważniejsze kursy i szkolenia:
- Sensoraki. Jak wspierać rozwój Integracji Sensorycznej u dzieci?
- Plastyka sensoryczna jako nowoczesna metoda pracy z dzieckiem.
- Asystent nauczyciela w przedszkolu.
- Integracja Sensoryczna w pracy z dziećmi: ćwiczenia wspierające rozwój zmysłów, motoryki i niwelowanie zaburzeń rozwojowych,
- Polisensoryczna zabawa- recepta na harmonijny rozwój dziecka,
- Udział w ogólnopolskiej konferencji Warsztatowej – Metody wspomagające terapię SI jako odpowiedź na największe wyzwania terapeutyczne. Holistyczne spojrzenie na zaburzenia Integracji Sensorycznej.

Integracja sensoryczna
Joanna Kostera
Terapeuta Integracji Sensorycznej, Pedagog Specjalny oraz Terapeuta Ręki pracujący na co dzień przede wszystkim z dziećmi z trudnościami rozwojowymi. Magister Integracji sensorycznej oraz studiów podyplomowych na kierunku Logopedia Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej. Absolwenta kierunku Pedagogika specjalna, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ukończyła także dwuletnie Przygotowanie pedagogiczne do zawodu nauczyciela w Wyższej Szkole Administracji Społecznej w Bielsku-Białej. Bardzo docenia czas spędzony na sali terapeutycznej – daje jej to ogromną satysfakcję i poczucie sprawczości. W swojej pracy stara się dostrzegać nawet najmniejsze dziecięce sygnały, gesty i spojrzenia, ponieważ to one są motorem napędowym do stawiania przez dzieci dużych kroków. Podczas prowadzenia zajęć stara się stworzyć ciepłą atmosferę, stawiając tym samym na budowanie relacji z dziećmi szukając jednocześnie sposobów oddziaływań terapeutycznych, które będą dla nich przyjemną formą zabawy.
Najważniejsze kursy i szkolenia:
- Terapia Integracji Sensorycznej kurs prowadzony przez Niepubliczną Placówkę Zabawa Inspirująca rozwój
- Terapia NeuroTaktylna MNRI
- Od zaburzeń samoregulacji do diagnozy SI małego dziecka
- Ontogeneza motoryczna z odruchami w pierwszym roku życia, część I i II
- Integracja bilateralna, program szkolny
- Podstawy ortoptyki
- Integracja sensoryczna w praktyce – sensomotoryczne zabawy aktywizujące zmysły
- Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia – diagnoza, terapia, masaż
- Sensoplastyka







