Logopedzi i neurologopedzi

ANNA GOWIN

Hania Gowin znana szerszej publiczności jako Matka Logopedka

Góralka z krwi i kości, która z miłości do męża porzuciła Podhale i przeniosła się do Żywca.

Do tańca, różańca i … pracy z językiem:)

Z wykształcenia jest m.in. logopedą i nauczycielem. Odkąd sama została mamą, zaczęła pogłębiać wiedzę w temacie pracy z niemowlętami. Zdiagnozuje skrócone wędzidełka, przygotuje dziecko i rodzica do zabiegu, a po nim – usprawni zaburzoną pracę mięśni. 

Pomoże wybrać odpowiedni gryzak, butelkę, kubek, smoczek, oceni gotowość i postęp przy rozszerzaniu diety, usprawni pracę i pozycję warg, języka oraz żuchwy. 

Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy uczy mówić przez zabawę i pokazuje, jak robić to na co dzień. Swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami w temacie wspierania rozwoju dziecka dzieli się też w Internecie jako Matka Logopedka. 

Pracuje z dziećmi z wadami wymowy, zaburzeniami przetwarzania słuchowego i z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Prowadzi diagnozę i terapię osób dorosłych. 

Na pacjenta patrzy holistycznie. Współpracuje z ortodontami, stomatologami, laryngologami, fizjoterapeutami, CDL i chirurgami. 

Nie przestaje się uczyć i zachwycać logopedią, codziennie ciesząc się z tego, że może robić w życiu to, co kocha i przy okazji – pomagać innym.

Co dla nas bardzo ważne – to właśnie z Hanią udało się nam uratować dziesiątki karmień piersią i ułatwić nie jedno karmienie butelką. 

Dlatego, jeśli macie problem z karmieniem niemowlęcia niezależnie od sposobu karmienia, jeśli dziecko odrywa się od piersi czy butelki, jeśli jest niespokojne podczas karmienia, a Wy jesteście zestresowani na samą myśl o karmieniu maluszka, konsultacja z Hanią rozwieje wszelkie wątpliwości.

Wybrane szkolenia, kursy i inne formy dokształcania:

• MŁODSZY DIAGNOSTA reakcji psychoruchowych DNAJSPediatric,

• Ankyloglossia u noworodków i niemowląt, M.Rządzka,

• Niemowlak u logopedy 1 – diagnoza, profilaktyka, zabawa i stymulacja, M. Machoś,

• Niemowlak u logopedy 2 Miobobo skrócone wędzidełko podjęzykowe-podejście praktyczne, M. Machoś • Niemowlak u logopedy 3 M. Machoś, M. Bednarczyk,

• Gdy karmienie noworodka staje się wyzwaniem, A.Kaczyńska, M.Przeździęk • Ontogeneza motoryczna w pierwszym roku życia wraz z odruchami,

• „Znaczenie diagnozy odruchowych reakcji oralnych u noworodków i niemowląt” M.Rządzka,

• Objaw Góry Fuji u noworodków i niemowląt, A.Kotlińska,

• Gryzaki w praktyce i terapii logopedycznej, M. Machoś,

• Ssanie kciuka okiem neurologopedy, M. Przeździęk,

• Terapia nadmiernego ślinienia się, A. Karaś,

• Stymulacja traktu ustno-twarzowego, M.Gawryl,

• Terapia sensomotoryczna i korekta dysfunkcji ustno-twarzowych moduł I, A.Regner,

• Manipulacje ustno-twarzowe, techniki usprawniające narządy mowy i redukujące ból- moduł II, A.Regner • Oddychanie w praktyce logopedycznej, M.Rządzka,

• Trening karmienia logopedycznego od podstaw, A.Kaczyńska,

• Sensoryczne strategie w zakresie karmienia, N. Górka-Pik,

• Od jedzenia, picia, oddychania i połykania do mówienia, M.Machoś,

• Podstawy karmienia terapeutycznego, P.Jaworski,

• Zaburzenia karmeinia w praktyce logopedycznej, A.Kaczyńska, M.Przeździęk,

• Sensoryczno-motoryczne trudności w karmieniu – podejście kliniczne, A.Kaczyńska, M.Przeździęk,

• Usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych oraz gimnastyka oddechowa jako elementy mowy i połykania u dzieci, T.Lewicka,

• Jedzenie doustne wyzwaniem dla dzieci karmionych przez sondę i PEG, M.Przeździęk,

• Ocena wędzidełka i rozpoznanie podstawowych trudności. Wzorce i funkcje motoryczne fundamentem jedzenia, M. Wawrzynów,

• Ankyloglosja okiem lekarza – primum non nocere, J.Bargiel, M.Gawryl,

• Nie patrzy, nie słucha, nie mówi. Trening bazowych umiejętności komunikacyjnych, M.Machoś,

• Opóźniony rozwój mowy- diagnoza i terapia, A.Żywot,

• Kontakt wzrokowy w pierwszym roku życia, fizjologia/patologia w kontekście rozwoju i spektrum zaburzeń autystycznych, J.Surowińska,

• Terapia dziecięcej apraksji mowy, ORM, afazji motorycznej i rozwojowej wg zasad motorycznego uczenia” E.Grzelak,

• Uczeń/pacjent z zaburzeniami przetwarzania słuchowego diagnoza i terapia, E.Kwaśniok • Dysleksja – stymulacja, terapia, diagnoza, A.Bala,

• Terapia sygmatyzmu miedzyzębowego, A.Balewska,

• Skuteczna terapia nosowania, I.Michalak-Widera,

• Skuteczne metody pracy w seplenieniu bocznym, J.Szablowska • Efektywne metody terapii rotacyzmu, A.Banaszkiwicz,

• FTM- Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna (…) D. Pluta-Wojciechowska,

• Ocena funkcjonalna traktu ustno-twarzowego. Mioterapia – podejście autorskie, W. Mendala-Kwoczek,

• Miogopedia, A.Rosińska,

• Plastrowanie statyczne i dynamiczne w logopedii- kinesiotaping medyczny , E.Wojewoda,

• Elektrostymulacja w logopedii – innowacyjna metoda elektrostymulacji wewnętrznej i zewnętrznej” E.Wojewoda, A.Kaczyńska,

• Konferencje „Specjaliści 0-6, praktycy-praktykom” 2020,

• Ogólnopolska konferencja logopedyczno-ortodontyczna 2021,

• Od wcześniaka do roczniaka – wybrane aspekty terapii karmienia, Guguhopla i Przyjaciele 2022.

 

ANNA SZKOTAK 

Jedyna w swoim rodzaju!

Na swoich pacjentów patrzy znacznie głębiej niż przez pryzmat ich problemu czy choroby. Przekonali się o tym niejedni rodzice którzy z jej gabinetu wychodzą ze łzami w oczach bo okazuje się, że po dziesięciu latach ktoś jest w stanie wydobyć z dziecka ukryty potencjał:) Prywatnie Mama dwójki dzieci i żona fajnego męża.

A sama o sobie pisze tak:

„Swoją przyjaźń z Gniazdem rozpoczęłam dzięki moim synom, którzy korzystali i nadal korzystają z fachowej pomocy fizjoterapeutycznej (Joanna Szruba, Anna Sermet działacie cuda – dziękuję!!). Jestem neurologopedą. 10 lat swojego zawodowego życia spędziłam w Belgii, gdzie pracując wśród Polonii zdobywałam doświadczenie w tamtejszych ośrodkach dydaktycznych. Od trzech lat pracuję w Ośrodku Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczym w Ustroniu, który to niewątpliwie jest dla mnie miejscem wyjątkowym, uczy pokory z jaką należy podchodzić do swojego zawodu oraz pokazuje jak fascynującą może być praca z osobami z niepełnosprawnością. Jestem również koordynatorką projektu “Latająca Poradnia”, który skierowany jest dla dzieci z polskojęzycznych rodzi, mieszkających za granicami kraju i niemających dostępu do polskojęzycznych specjalistów. Pokłosiem tego projektu jest działalność InterLogo – Logopeda Polonijny.

Doświadczenia z początków mojego pobytu za granicą i pierwsze kroki które tam stawiałam posługując się językiem francuskim, pozwoliły mi wczuć się w rolę osób z zaburzeniami komunikacyjnymi z którymi pracuję. Zrozumiałam towarzyszącą im niejednokrotnie frustrację i niemoc w sytuacji kiedy nie są w stanie skomunikować się innymi. Dlatego obecnie terapia logopedyczna jest dla mnie szeregiem oddziaływań mających na celu rozwój komunikacji językowej.

W swojej pracy kładę nacisk na pragmatyczny wymiar komunikacji, dlatego też coraz odważniej sięgam po sposoby komunikacji alternatywnej. Łącząc wiedzę glottodydaktyczną w elementami programowania języka, staram się jak najlepiej uczyć dzieci komunikowania się z otaczającym ich światem oraz usprawniać ich rozumienie. Rozumienie bowiem zawsze wyprzedza mówienie. Będąc przekonana o tym, że komunikacja ściśle powiązana jest z emocjami, oraz tego, że dzieci uczą się języka wyłącznie przez kontakt z żywym człowiekiem jestem zdeklarowanym przeciwnikiem wysokich technologii u dzieci poniżej trzeciego roku życia. Doświadczenie zawodowe oraz wiedza autorytetów naukowych pokazały mi, jak drastyczne dla rozwoju mowy mogą być skutki nadmiernego z nich korzystania w wieku wczesnodziecięcym. Według mnie terapia logopedyczna nie może być oderwana od rzeczywistości w jakiej znajduje się dziecko, a rolą terapeuty jest rozbudzenie jego intencji komunikacyjnej.”

Wybrane kursy i szkolenia:

  • Neurologopedia z elementami audiologii i foniatrii,
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca,
  • Terapia ręki plus,
  • Aktywne słuchanie muzyki według metody Batii Strauss,
  • Wspomaganie rozwoju mowy i komunikacji z wykorzystaniem elementów metody werbo-tonalnej,
  • Karmienie małego dziecka w apekcie logopedycznym,
  • Terapia behawioralna w teorii i praktyce,
  • Model aktywny w strategiach komunikacyjnych i w zabawie,
  • Wideotrening komunikacji,
  • Terapia sensomotoryczna i korekcja dysfunkcji ustno-twarzowych,
  • Wprowadzanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej u osób z wieloraką niepełnosprawnością stopień I,
  • Wprowadzanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej u osób z wieloraką niepełnosprawnością stopień II.

 

TAMARA LORANC

Tamara Loranc – z wykształcenia filolog polski, logopeda oraz terapeuta ręki. Z zamiłowania psycholog, dekorator, elektryk, organizator oraz logistyk. Często powtarza, że “w teorii jest dobra, a w praktyce jest matką”. Tym samym stara się proponować rozwiązania dostosowane do współczesnych rodzin.

Uważa, że to jak dziecko mówi lub nie mówi, to wynik wielu czynników. Większość z nich udaje się “okiełznać” w terapii, gdyż relacja + edukacja = skuteczna terapia.

Bardzo mocno wierzy w intuicję rodziców i na to szczególnie zwraca uwagę w swojej pracy.

 

Wybrane kursy i szkolenia:

  • Porozmawiajmy o afazji dziecięcej. Dziecko i uczeń z afazją,
  • Kinesiology Taping w logopedii,
  • Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia, diagnoza-terapia-masaż,
  • Miofunkcjonalny aspekt terapii karmienia – od diagnozy funkcji prymarnych do terapii,
  • Wędzidełko – perspektywa logopedy i lekarza.
  • Innowacyjne metody elektrostymulacji zewnętrznej i wewnętrznej w logopedii-podejście praktyczne.

 

MAGDALENA LACH

Swoje doświadczenie zawodowe rozpoczęła jeszcze na studiach, biorąc udział w wolontariatach, następnie pracując w krakowskim przedszkolu, by na dłużej zostać w miejscu niepowtarzalnym, jakim jest Ośrodek Edukacyjno – Rehabilitacyjno -Wychowawczy w Ustroniu. Odkryła, poznała i pokochała pracę z dziećmi i młodzieżą z wielorakimi niepełnosprawnościami oraz głęboko poczuła pokorę wobec drugiego człowieka i pracy, którą wykonuje.

Pracuje z dziećmi i młodzieżą z trudnościami w komunikowaniu się, pomaga im wyrazić siebie – ich potrzeby, uczucia, preferencje. Z racji, iż każdy z nas ma inne możliwości ekspresji – patrzy, słucha i wychwytuje najmniejsze sygnały, które nazywa i wskazuje jako model komunikacji, stając się partnerem w rozmowie.
Prywatnie spełnia się jako żona i mama dwójki chłopców, którzy ją inspirują i uszczęśliwiają.

 

Wybrane kursy i szkolenia:

  • Makaton,
  • Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów w dyslalii obwodowej,
  • Diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych, związanych z dysfunkcją przewodu pokarmowego oraz symptomatologią dysfagii- moduł I,
  • Skuteczna terapia dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera,
  • Usłysz w hałasie- zadbaj o słuch nowe aspekty diagnostyki, terapii i edukacji,
  • Diagnoza i terapia wad wymowy,
  • Terapia sensomotoryczna i korekcja dysfunkcji ustno-twarzowych- cześć pierwsza,
  • Wykorzystanie elementów metody verbotonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej, 
  • Rozwój mowy w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci z rożnymi zaburzeniami,
  • Praktyczny kurs alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się AAC,
  • Rozwój mowy w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci z rożnymi zaburzeniami,
  • Metoda Krakowska w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • K-taping,
  • KOZE – Karty Oceny Zachowania i Emocji,
  • KORP- karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego,
  • KOLD – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka,
  • Zaburzenia połykania u dzieci i dorosłych – diagnoza, metody terapii,
  • Nadmierne ślinienie- techniki terapeutyczne,
  • Terapia ręki plus,
  • Udział w Konferencji “Słowa Uwięzione w myślach”,
  • Szkolenie dla praktyków Kids’ Skills oraz Jestem z Ciebie dumny!
  • Wprowadzanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej u osób z wieloraką niepełnosprawnością,
  • Udział w konferencji Komunikacja alternatywna AAC,
  • Ocena efektywności porozumiewania się, wyznaczanie celów terapeutycznych, opracowanie sposobów polepszających efektywność porozumiewania się użytkowników AAC (I,II,III).