Logopedzi i neurologopedzi
ANNA GOWIN
Hania Gowin znaną szerszej publiczności jako Matka Logopedka.
Góralka z krwi i kości, która z miłości do męża porzuciła Podhale i przeniosła się do Żywca.
Do tańca, różańca i … pracy z językiem:)
Z wykształcenia jest m.in. logopedą i nauczycielem. Odkąd sama została mamą, zaczęła pogłębiać wiedzę temacie pracy z niemowlętami. Zdiagnozuje skrócone wędzidełka, przygotuje dziecko i rodzica do zabiegu, a po nim – usprawni zaburzoną pracę mięśni.
Pomoże wybrać odpowiedni gryzak, butelkę, kubek, smoczek, oceni gotowość i postęp przy rozszerzaniu diety, usprawni pracę i pozycję warg, języka oraz żuchwy.
Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy uczy mówić przez zabawę i pokazuje, jak robić to na co dzień. Swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami w temacie wspierania rozwoju dziecka dzieli się też w internecie jako Matka Logopedka.
Pracuje z dziećmi z wadami wymowy, zaburzeniami przetwarzania słuchowego i z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Prowadzi diagnozę i terapię osób dorosłych.
Na pacjenta patrzy holistycznie. Współpracuje z ortodontami, stomatologami, laryngologami, fizjoterapeutami, CDL i chirurgami.
Nie przestaje się uczyć i zachwycać logopedią, codziennie ciesząc się z tego, że może robić w życiu to, co kocha i przy okazji – pomagać innym .
Co dla nas bardzo ważne – to właśnie z Hanią udało się nam uratować dziesiątki karmień piersią i ułatwić nie jedno karmienie butelką.
Dlatego jeśli masz problem z karmieniem niemowlęcia niezależnie od sposobu karmienia, jeśli dziecko odrywa się od piersi czy butelki, jeśli jest niespokojne podczas karmienia, a Wy jesteście zestresowani na samą myśl o karmieniu maluszka, konsultacja z Hanią rozwieje wszelkie wątpliwości.
Wybrane szkolenia, kursy i inne formy dokształcania:
• MŁODSZY DIAGNOSTA reakcji psychoruchowych DNAJSPediatric,
• Ankyloglossia u noworodków i niemowląt, M.Rządzka,
• Niemowlak u logopedy 1 – diagnoza, profilaktyka, zabawa i stymulacja, M. Machoś,
• Niemowlak u logopedy 2 Miobobo skrócone wędzidełko podjęzykowe-podejście praktyczne, M. Machoś • Niemowlak u logopedy 3 M. Machoś, M. Bednarczyk,
• Gdy karmienie noworodka staje się wyzwaniem, A.Kaczyńska, M.Przeździęk • Ontogeneza motoryczna w pierwszym roku życia wraz z odruchami,
• „Znaczenie diagnozy odruchowych reakcji oralnych u noworodków i niemowląt” M.Rządzka,
• Objaw Góry Fuji u noworodków i niemowląt, A.Kotlińska,
• Gryzaki w praktyce i terapii logopedycznej, M. Machoś,
• Ssanie kciuka okiem neurologopedy, M. Przeździęk,
• Terapia nadmiernego ślinienia się, A. Karaś,
• Stymulacja traktu ustno-twarzowego, M.Gawryl,
• Terapia sensomotoryczna i korekta dysfunkcji ustno-twarzowych moduł I, A.Regner,
• Manipulacje ustno-twarzowe, techniki usprawniające narządy mowy i redukujące ból- moduł II, A.Regner • Oddychanie w praktyce logopedycznej, M.Rządzka,
• Trening karmienia logopedycznego od podstaw, A.Kaczyńska,
• Sensoryczne strategie w zakresie karmienia, N. Górka-Pik,
• Od jedzenia, picia, oddychania i połykania do mówienia, M.Machoś,
• Podstawy karmienia terapeutycznego, P.Jaworski,
• Zaburzenia karmeinia w praktyce logopedycznej, A.Kaczyńska, M.Przeździęk,
• Sensoryczno-motoryczne trudności w karmieniu – podejście kliniczne, A.Kaczyńska, M.Przeździęk,
• Usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych oraz gimnastyka oddechowa jako elementy mowy i połykania u dzieci, T.Lewicka,
• Jedzenie doustne wyzwaniem dla dzieci karmionych przez sondę i PEG, M.Przeździęk,
• Ocena wędzidełka i rozpoznanie podstawowych trudności. Wzorce i funkcje motoryczne fundamentem jedzenia, M. Wawrzynów,
• Ankyloglosja okiem lekarza – primum non nocere, J.Bargiel, M.Gawryl,
• Nie patrzy, nie słucha, nie mówi. Trening bazowych umiejętności komunikacyjnych, M.Machoś,
• Opóźniony rozwój mowy- diagnoza i terapia, A.Żywot,
• Kontakt wzrokowy w pierwszym roku życia, fizjologia/patologia w kontekście rozwoju i spektrum zaburzeń autystycznych, J.Surowińska,
• Terapia dziecięcej apraksji mowy, ORM, afazji motorycznej i rozwojowej wg zasad motorycznego uczenia” E.Grzelak,
• Uczeń/pacjent z zaburzeniami przetwarzania słuchowego diagnoza i terapia, E.Kwaśniok • Dysleksja – stymulacja, terapia, diagnoza, A.Bala,
• Terapia sygmatyzmu miedzyzębowego, A.Balewska,
• Skuteczna terapia nosowania, I.Michalak-Widera,
• Skuteczne metody pracy w seplenieniu bocznym, J.Szablowska • Efektywne metody terapii rotacyzmu, A.Banaszkiwicz,
• FTM- Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna (…) D. Pluta-Wojciechowska,
• Ocena funkcjonalna traktu ustno-twarzowego. Mioterapia – podejście autorskie, W. Mendala-Kwoczek,
• Miogopedia, A.Rosińska,
• Plastrowanie statyczne i dynamiczne w logopedii- kinesiotaping medyczny , E.Wojewoda,
• Elektrostymulacja w logopedii – innowacyjna metoda elektrostymulacji wewnętrznej i zewnętrznej” E.Wojewoda, A.Kaczyńska,
• Konferencje „Specjaliści 0-6, praktycy-praktykom” 2020,
• Ogólnopolska konferencja logopedyczno-ortodontyczna 2021,
• Od wcześniaka do roczniaka – wybrane aspekty terapii karmienia, Guguhopla i Przyjaciele 2022.
ANNA SZKOTAK
Jedyna w swoim rodzaju!
Na swoich pacjentów patrzy znacznie głębiej niż przez pryzmat ich problemu czy choroby. Przekonali się o tym niejedni rodzice którzy z jej gabinetu wychodzą ze łzami w oczach bo okazuje się, że po dziesięciu latach ktoś jest w stanie wydobyć z dziecka ukryty potencjał:) Prywatnie Mama dwójki dzieci i żona fajnego męża.
A sama o sobie pisze tak:
„Swoją przyjaźń z Gniazdem rozpoczęłam dzięki moim synom, którzy korzystali i nadal korzystają z fachowej pomocy fizjoterapeutycznej (Joanna Szruba, Anna Sermet działacie cuda – dziękuję!!). Jestem neurologopedą. 10 lat swojego zawodowego życia spędziłam w Belgii, gdzie pracując wśród Polonii zdobywałam doświadczenie w tamtejszych ośrodkach dydaktycznych. Od trzech lat pracuję w Ośrodku Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczym w Ustroniu, który to niewątpliwie jest dla mnie miejscem wyjątkowym, uczy pokory z jaką należy podchodzić do swojego zawodu oraz pokazuje jak fascynującą może być praca z osobami z niepełnosprawnością. Jestem również koordynatorką projektu “Latająca Poradnia”, który skierowany jest dla dzieci z polskojęzycznych rodzi, mieszkających za granicami kraju i niemających dostępu do polskojęzycznych specjalistów. Pokłosiem tego projektu jest działalność InterLogo – Logopeda Polonijny.
Doświadczenia z początków mojego pobytu za granicą i pierwsze kroki które tam stawiałam posługując się językiem francuskim, pozwoliły mi wczuć się w rolę osób z zaburzeniami komunikacyjnymi z którymi pracuję. Zrozumiałam towarzyszącą im niejednokrotnie frustrację i niemoc w sytuacji kiedy nie są w stanie skomunikować się innymi. Dlatego obecnie terapia logopedyczna jest dla mnie szeregiem oddziaływań mających na celu rozwój komunikacji językowej.
W swojej pracy kładę nacisk na pragmatyczny wymiar komunikacji, dlatego też coraz odważniej sięgam po sposoby komunikacji alternatywnej. Łącząc wiedzę glottodydaktyczną w elementami programowania języka, staram się jak najlepiej uczyć dzieci komunikowania się z otaczającym ich światem oraz usprawniać ich rozumienie. Rozumienie bowiem zawsze wyprzedza mówienie. Będąc przekonana o tym, że komunikacja ściśle powiązana jest z emocjami, oraz tego, że dzieci uczą się języka wyłącznie przez kontakt z żywym człowiekiem jestem zdeklarowanym przeciwnikiem wysokich technologii u dzieci poniżej trzeciego roku życia. Doświadczenie zawodowe oraz wiedza autorytetów naukowych pokazały mi, jak drastyczne dla rozwoju mowy mogą być skutki nadmiernego z nich korzystania w wieku wczesnodziecięcym. Według mnie terapia logopedyczna nie może być oderwana od rzeczywistości w jakiej znajduje się dziecko, a rolą terapeuty jest rozbudzenie jego intencji komunikacyjnej.
Wybrane kursy i szkolenia:
- Neurologopedia z elementami audiologii i foniatrii,
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca,
- Terapia ręki plus,
- Aktywne słuchanie muzyki według metody Batii Strauss,
- Wspomaganie rozwoju mowy i komunikacji z wykorzystaniem elementów metody werbo-tonalnej,
- Karmienie małego dziecka w apekcie logopedycznym,
- Terapia behawioralna w teorii i praktyce,
- Model aktywny w strategiach komunikacyjnych i w zabawie,
- Wideotrening komunikacji,
- Terapia sensomotoryczna i korekcja dysfunkcji ustno-twarzowych,
- Wprowadzanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej u osób z wieloraką niepełnosprawnością stopień I,
- Wprowadzanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej u osób z wieloraką niepełnosprawnością stopień II.
TAMARA LORANC
Tamara Loranc – z wykształcenia filolog polski, logopeda oraz terapeuta ręki. Z zamiłowania psycholog, dekorator, elektryk, organizator oraz logistyk. Często powtarza, że “w teorii jest dobra, a w praktyce jest matką”. Tym samym stara się proponować rozwiązania dostosowane do współczesnych rodzin.
Uważa, że to jak dziecko mówi lub nie mówi, to wynik wielu czynników. Większość z nich udaje się “okiełznać” w terapii, gdyż relacja + edukacja = skuteczna terapia.
Bardzo mocno wierzy w intuicję rodziców i na to szczególnie zwraca uwagę w swojej pracy.
Wybrane kursy i szkolenia:
- Porozmawiajmy o afazji dziecięcej. Dziecko i uczeń z afazją,
- Kinesiology Taping w logopedii,
- Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia, diagnoza-terapia-masaż,
- Miofunkcjonalny aspekt terapii karmienia – od diagnozy funkcji prymarnych do terapii,
- Wędzidełko – perspektywa logopedy i lekarza.
PAULINA DUC
Wybrane kursy i szkolenia:
- Terapia dzieci z autyzmem,
- Lamdacyzm i głoski wargowo-zębowe,
- Diagnoza i terapia logopedyczna,
- Rynolalia, diagnoza i terapia logopedyczna,
- Diagnoza opóźnionego rozwoju mowy,
- Znaczenie pionizacji języka w logopedii,
- Seplenienie boczne,
- Szereg syczący, diagnoza i terapia logopedyczna,
- Sposoby na głoski dziąsłowe,
- Terapia miofunkcjonalna w praktyce,
- Masaż logopedyczny,
- Masaż logopedyczny dziecka od podstaw.
- SMURF – Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów w dyslalii obwodowej,
- Elektrostymulacja w logopedii – Innowacyjna metoda elektrostymulacji wewnętrznej i zewnętrznej,
- Nie patrzy, nie słucha, nie mówi. Trening bazowych umiejętności komunikacyjnych,
- Stymulacja traktu ustno – twarzowego,
- Sposoby na głoski dziąsłowe.
MAGDALENA LACH
Swoje doświadczenie zawodowe rozpoczęłam jeszcze na studiach, biorąc udział w wolontariatach, następnie pracując w krakowskim przedszkolu, by na dłużej zostać w miejscu niepowtarzalnym, jakim jest Ośrodek Edukacyjno – Rehabilitacyjno -Wychowawczy w Ustroniu. Odkryłam, poznałam i pokochałam pracę z dziećmi i młodzieżą z wielorakimi niepełnosprawnościami oraz głęboko poczułam pokorę wobec drugiego człowieka i pracy, którą wykonuję.
Pracuję z dziećmi i młodzieżą z trudnościami w komunikowaniu się, pomagam im wyrazić siebie – ich potrzeby, uczucia, preferencje. Z racji, iż każdy z nas ma inne możliwości ekspresji – patrzę, słucham i wychwytuję najmniejsze sygnały, które nazywam i wskazuję jako model komunikacji, stając się partnerem w rozmowie.
Prywatnie spełniam się jako żona i mama dwójki chłopców, którzy mnie inspirują i uszczęśliwiają.